Starý ťahanovský tunel

starý ťahanovský tunel

Lokalita: Košice, Ťahanovce, smer Družstevná pri Hornáde
GPS: N48°46.000′ E21°14.550′
Charakteristika objektu: Ide o starý jednokoľajový železničný tunel z roku 1870. Používal sa do roku 1955, kedy bol nahradený novým dvojkoľajovým tunelom v blízkosti starého.

Tunel bol postavený v roku 1870 ako súčasť jednokoľajovej Košicko-bohumínskej železnice. Bol razený rakúskou tunelovacou metódou a dosahuje dĺžku 277,4 m. Tunelová rúra sa nachádza v oblúku s polomerom 283 m.

Koncom II. svetovej vojny tunel zničili ustupujúce nemecké jednotky. Silný výbuch poškodil stabilitu celého horského svahu, čo viedlo k zosúvaniu vrstiev horniny. Tunelová rúra bola zavalená na troch miestach a nad tunelom sa objavil 15-metrový kráter. Zosunuté boli aj svahy nad oboma portálmi, ktoré zabraňovali akémukoľvek vstupu do tunela.

S obnovou a sprístupňovaním tunela sa začalo v marci roku 1945. Pracovalo tu okolo 700 robotníkov z priľahlých dedín a obcí. Keďže nebolo prísputné úplne zastaviť železničnú dopravu počas obnovy tunela, musela byť postavená obchádzka zničeného tunela po provizórnej trati. Za dva mesiace sa podarilo 1200 m dlhú obchádzku sprejazdniť a používala sa až do roku 1946, kedy bol tunel opravený.

V roku 1955 bol postavený nový dvojkoľajový nový tunel v blízkosti starého, ktorý sa používa dodnes. Starý tunel už prestal plniť svoju úlohu a bol prenajatý podniku Zelovoc a vnikol tu sklad ovocia a zeleniny. Po roku 1989 už neplnil ani funkciu skladu a začal chátrať. Tunel je v súčasnosti zvonku zarastený a je len ťažko spozorovateľný. Donedávna mal na oboch portáloch masívne železné brány, ktoré boli asi pred mesiacom odstránené. Týmto sa stal voľne prístupný a priechodný. Čo sa ukrýva vo vnútri vám prezradí fotogaléria.

Zdroj: www.tahanovce.eu, www.rail.sk

Mapa:


4 komentáre pri “Starý ťahanovský tunel

  1. Prijemny chladok v tuneli, az na tie socialisticke kopy flasiek tam neni co obdivovat ale v horuci letny den je tam super prejst sa.

  2. Tak to som nevedel, že aj pri Košiciach je jeden bývalý železničný tunel. Vedel som iba o dvoch tuneloch na Gemeri (jeden z nich je známy Slavošovský tunel), ktoré koľajnice nikdy nevideli a o Margecanskom tuneli, ktorý je takmer súbežný s Bujanovským tunelom, mimochodom najdlhším dvojkoľajným železničným tunelom na Slovensku
    Veľmi pekne ďakujem a p.s., ak by sa niekto chystal do bývalého daňového úradu na Garbiarskej ulici, rád by som išiel s ním, veľmi ma láka tamojší tzv. nekonečný výťah – paternoster. Kiež by som doňho nastúpil vtedy, keď som tam bol a daňový úrad ešte fungoval, vtedy som ešte netušil, že túto budovu čoskoro zavrú…

  3. Ja by som siel urobit par fotiek, ak vybavis povolenie alebo najdes niekoho z tejto komunity, kto to vybavy. A o tom som ani nepocul ze chatra, urcite by sa sem potom hodil clanok otom. Ja rad pozeram take objekty, ale nie do kazdeho objektu by som isiel na tajnaša, ked chces kontaktuj ma na: abandonedstructurs@centrum.sk

  4. Dnes som tam bol, od Ťahanoviec normálka, ale na druhom konci je otvor zasypaný hlinou. Dá sa po nej vyšplhať a vyjsť vonku. Odporúčam pevnejšiu obuv a nejakú vodu, keďže sa tam dá dobre zašpiniť. 😀 Inak super zážitok 🙂

Pridaj komentár

Your email address will not be published.


*